Zaznacz stronę

SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE

 

PROMOCJA ZDROWIA

Koncepcja szkoły promującej zdrowie narodziła się w Europie w połowie lat 80. XX wieku. W 1991r. Światowa Organizacja Zdrowia zaproponowała między innymi Polsce realizację projektu „Szkoła promująca zdrowie”. W 1992 r. utworzona została Europejska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Polska przystąpiła do europejskiej sieci. Stopniowo w całym kraju szerzona była idea szkół promujących zdrowie. Obecnie w Europie ruch ten obejmuje 45 krajów, które zrzeszone są w Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Patronuje im Światowa Organizacja Zdrowia, Rada Europy i Komisja Europejska.

Szkoła promująca zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają: dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej, podejmowaniu przez jej członków działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzeniu zdrowego środowiska.

 

W tworzeniu Szkoły Promującej Zdrowie współuczestniczą:

  • nauczyciele
  • uczniowie;
  • rodzice;
  • inni pracownicy szkoły;
  • osoby ze społeczności lokalnej.

 

DEFINICJA:

Szkoła promująca zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną: systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej, wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.

Obecna definicja zdrowia przyjęta przez Światową Organizację Zdrowia jest następująca:

ZDROWIE TO NIE TYLKO CAŁKOWITY BRAK CHOROBY,CZY KALECTWA, ALE TAKŻE STAN PEŁNEGO FIZYCZNEGO, UMYSŁOWEGO I SPOŁECZNEGO DOBROSTANU (DOBREGO SAMOPOCZUCIA)

 

 

STANDARDY SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE

  1. Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
  2. Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
  3. Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie.
  4. Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami

 

CELE PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ:

  • poznawanie siebie, śledzenie przebiegu swojego rozwoju, identyfikowanie, rozwiązywanie problemów zdrowotnych,
  • zrozumienie, czym jest zdrowie, od czego zależy i jak należy o nie dbać,
  • rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych ludzi,
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości i wiary w swoje możliwości,
  • rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych sprzyjających dobremu samopoczuciu i pozytywnej adaptacji do zadań i wyzwań codziennego życia,
  • przygotowanie się do uczestnictwa w działaniach na rzecz zdrowia i tworzenia zdrowego środowiska w domu, szkole, miejscu pracy, społeczności lokalnej

 

PODSTAWOWE ZADANIA:

  • propagowanie zdrowego stylu życia;
  • dbałość o środowisko fizyczne szkoły;
  • wychowanie ucznia, który radzi sobie z problemami, nawiązuje pozytywne relacje z otoczeniem, akceptuje samego siebie;
  • uświadamianie uczniom, rodzicom i nauczycielom zagrożeń związanych z zachowaniem ryzykownym;
  • współpraca z instytucjami wspierającymi działalność profilaktyczną (policja, straż miejska,
  • poradnia psychologiczno-pedagogiczna, stacja Sanepid, Sąd rejonowy, przychodnie);
  • wspieranie rodziców w zakresie poszerzania ich wiedzy na temat profilaktyki prozdrowotnej;
  • tworzenie nawyków prozdrowotnych;

 

DOKUMENTY SZPZ

PLAN DZIAŁAŃ SZPZ 2023/2024

CZĘŚĆ WSTĘPNA PLANOWANIA 2023/2024

RAPORT Z EWALUACJI 2022/2023

PLAN DZIAŁAŃ SZPZ 2022/2023

CZĘŚĆ WSTĘPNA PLANOWANIA 2022/2023

CZĘŚĆ WSTĘPNA PLANOWANIA

RAPORT Z EWALUACJI 2020/2021

RAPORT Z WYNIKÓW AUTOEWALUACJI 2020/2021

CZĘŚĆ WSTĘPNA PLANOWANIA 2021/2022

PLAN PRACY SZPZ 2021/2022

CZĘŚĆ WSTĘPNA PLANOWANIA

PLAN PRACY SZPZ

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ PROZDROWOTNYCH

WYNIKI EWALUACJI

 

SKŁAD ZESPOŁU:

  • Anna Jachowska – Dyrektor
  • Katarzyna Pobutkiewicz – Koordynator
    (tel. Kontaktowy: 503-355-393)
  • Alicja Rudomino-Łyżwa
  • Alicja Wajner- Riebandt
  • Katarzyna Sobczak
  • Marzena Brzuziewska
  • Marlena Tomaszewska
  • Agnieszka Migga
  • Anna Czapp
  • Celestyna Uzarewicz
  • Julia Kalczuk-Jeziorowska
  • Anna Kasperek
  • Agnieszka Czechowska-Riemer – licencjonowana pielęgniarka
  • Magdalena Gorajdowska
  • Justyna Kędziora-Tadeusiak 
  • Małgorzata Mackiewicz (rodzic)
  • Karol Gorczycki (uczeń)

AKTUALNOŚCI ze SZPZ

Światłoczuła przerwa w bibliotece!

Światłoczuła przerwa w bibliotece!

Projektor gwiazd, wykorzystywany podczas **światłoczułej relaksacyjnej przerwy w naszej szkolnej bibliotece**, to nie tylko ciekawy element wizualny, ale także narzędzie sprzyjające relaksowi i wyciszeniu. Oto kilka interesujących faktów na temat użycia projektora...

Kółko prozdrowotne pt.,,Żyj zdrowo i kolorowo z elementami ruchu”.

Kółko prozdrowotne pt.,,Żyj zdrowo i kolorowo z elementami ruchu”.

Kółko prozdrowotne pt.,,ŻYJ ZDROWO I KOLOROWO Z ELEMENTAMI RUCHU". Dnia 24.09.2024r, odbyło się nasze cotygodniowe kółko prozdrowotne. Dzieci wysłuchały opowiadania edukacyjnego pt.,,Nadwaga".Następnie wypowiadały się na temat zdrowego żywienia. Dzieci z klas...

Kółko prozdrowotne- ,,Żyj zdrowo i kolorowo z elementami ruchu”.

Kółko prozdrowotne- ,,Żyj zdrowo i kolorowo z elementami ruchu”.

Kółko prozdrowotne ,,Żyj zdrowo i kolorowo z elementami ruchu". Pierwsze kółko prozdrowotne już za nami. Dzieci z klas pierwszych wysłuchały opowiadania edukacyjnego pt.,, Drugie śniadanie do szkoły". Wykonały kartę pracy- ,,Łamigłówki dla dzieci- warzywa i owoce"...

Zabawka z papieru:)

Zabawka z papieru:)

Ostatnia w tym roku szkolnym zabawka antystresowa:) W piątek rano dzieci wykonały papierowe zabawki antystresowe. Mała rzecz, a cieszy...

Tydzień planszówek w bibliotece.

Tydzień planszówek w bibliotece.

W naszej bibliotece w minionym tygodniu odbył się planszówkowy szał. Do głównych zalet gier planszowych zalicza się rozwój wyobraźni i twórczego myślenia, ćwiczenie pamięci oraz inteligencji. Gry planszowe uczą zasad uczciwości a niekiedy mają działanie terapeutyczne...